Det er mellem top
– og bundlinje, at værdien skabes…

Karakterbogen i mange virksomheder består af økonomiske nøgletal. Et ensidigt fokus på top- og bundlinje gør, at mange virksomheder ikke alene befinder sig i en økonomisk krise, men også i en identitetskrise. Fokus på hvad og hvorfor mistes i jagten på marginalerne. Det er talfolkene, der sætter agendaen – specielt når bundlinjen ikke leveres. Og så er tidshorisonten i mange virksomheder reduceret til et kvartalsregnskab.

Steen Bosebjerg sætter med sin bog fokus på den talfiksering og kassetænkning, som er blevet en del af mange funktionschefers hverdag. Steen Bosebjerg påpeger præcist og skarpt, at vi bliver nødt til at gøre op med de meget faktuelle værktøjer, ledelserne hidtil har styret efter. Det er mennesker, der skaber værdien i virksomhederne. Derfor bliver ledelserne i endnu højere grad nødt til at navigere efter, at konkurrenceevne i dag skabes gennem virksomhedens kommunikation, og at kompetente og engagerede medarbejdere er det afgørende for succesfuld business.

Det er stærke virksomhedskulturer, der skaber stærke brands. Motivation, involvering og energigivende målsætninger er afgørende parametre i kampen om tiltrækning og fastholdelse af såvel kunder som medarbejdere. Virksomheder lever af deres evne til at skabe relationer, og skal denne disciplin forfines, kræver det fokus, feedback, konsekvens og nytænkning. Ingen virksomhed bliver bedre end de oplevelser, den producerer.Nedton derfor den faktuelle målfokusering, og fokuser i stedet på de indsatser, der investeres i for at nå målene. Det er i sidste ende indsatserne, der afgør, om vi når målene.

.